Przypominamy, że przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych są zobowiązani do złożenia od 1 do 31 stycznia 2025 r. pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w prowadzonym punkcie sprzedaży oraz dokonać wpłaty I raty opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż napojów alkoholowych wynikają z art. 111 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151). Zasady wnoszenia opłat (ich wysokości, terminy płatności, skutki niedotrzymania terminu itp.) są regulowane ustawowo.
Dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych przekroczyła podane niżej wartości, opłaty wynoszą odpowiednio:
Dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych nie przekroczyła podanych wyżej wartości, opłaty podstawowe wynoszą odpowiednio:
Przedsiębiorca, który nie złoży do 31 stycznia danego roku, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży danego rodzaju napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim, będzie miał możliwość złożenia tego oświadczenia w ciągu kolejnych 30 dni liczonych od daty upływu ustawowego terminu (czyli po 31 stycznia danego roku) pod warunkiem, że jednocześnie dokona dodatkowej opłaty w wysokości 30% podstawowej opłaty za korzystanie z danego rodzaju zezwolenia, czyli:
Przedsiębiorca, który nie zapłaci w ustawowym terminie do 31 stycznia, do 31 maja i do 30 września danego roku kolejnej raty za korzystanie z zezwoleń w danym roku, będzie miał możliwość dokonania tej wpłaty w ciągu kolejnych 30 dni liczonych od daty upływu ustawowego terminu, pod warunkiem, że jednocześnie dokona dodatkowej opłaty w wysokości 30% opłaty za korzystanie z danego rodzaju zezwolenia, wyliczonej dla danego roku na podstawie złożonego oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych.
Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca w poprzednim roku nie przekroczył ustawowych progów będzie wpłacał 30% podstawowej opłaty rocznej dla danego rodzaju zezwolenia . Jeśli jednak przedsiębiorca przekroczył ustawowe progi, będzie wpłacał 30% opłaty podwyższonej.
Przedsiębiorcy, których zezwolenia utrzymują ważność przez cały 2025 r. – mogą wnosić opłatę jednorazowo za cały rok korzystania z zezwolenia w terminie do 31 stycznia 2025 r. lub w trzech równych ratach do 31 stycznia, do 31 maja i do 30 września 2025 r.
Przedsiębiorcy, których zezwolenia tracą ważność w trakcie 2025 r. – wnoszą opłatę jednorazowo do 31 stycznia 2025 r. w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia (wyliczona w dniach).
Ważna informacja: Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wygasa, jeżeli przedsiębiorca:
Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z ww. przyczyn, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia – art. 18 ust. 13 wyż. cyt. ustawy.
Oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych za rok poprzedni należy złożyć w następującej formie:
WAŻNE !!!
W tytule przelewu należy wpisać: przedsiębiorcę, nr zezwolenia oraz określenie raty, której wpłata dotyczy.
Termin do wniesienia opłaty nie podlega przywróceniu, bez względu na przyczyny jego niedotrzymania. Przedsiębiorcy zainteresowani naliczeniem opłat na 2025 rok mogą sami skorzystać z kalkulatora opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dostępnego w Internecie. Uzgodnienie prawidłowości wyliczenia opłaty i wszelkie pytania można uzyskać pod numerem telefonu 13 47 43 220 lub w Urzędzie Miasta Krosna przy ul. Lwowskiej 28a (pok. 220) w godzinach 7.30 – 14.30.
Druk oświadczenia można pobrać w Urzędzie Miasta Krosna przy ul. Lwowska 28a lub pobierając załącznik.
1 odpowiedzi